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A combinação de sonoridades está no centro da criação musical. É muitas vezes desse diálogo que nascem possíveis significados na escrita e também na fruição de obras. E esse jogo pode estar presente nas formações instrumentais originais de uma peça ou em arranjos e transcrições para outros instrumentos. O disco do violoncelista Federico Bracalente e do bandoneonista Daniele di Bonaventura é um bom exemplo disso. Ambos se voltaram ao repertório dos séculos XV e XVI, a peças de autores como Alexander Agricola, Eliseo Ghibellini, Jean Mouton e Giovanni Pierluigi da Palestrina. São obras vocais, que ganham aqui novas vozes, como explicam os músicos: além do violoncelo, as duas mãos que no bandoneon oferecem registros diferentes. É como se três cantores estivessem em cena. O resultado sonoro é impressionante em peças como Adieu mon amour, de Agricola, Jesu, rex admirabilis, de Palestrina, ou Tu dormi et amor veglia per mio danno, de Ghibellini. E torna-se ainda mais interessante com os improvisos que os dois intérpretes – Bracalente, novo nome do cenário musical italiano, e Di Boaventura, experiente jazzista – incorporam em suas leituras.
· IN SPIRITUM is a project born from the friendship and collaboration of Federico Bracalente and Daniele di Bonaventura, with the idea of merging the sounds of their instruments, the cello and the bandoneon, into a single sound organism.
· The repertoire is chosen from three-voice polyphonic vocal literature, both sacred and profane, with the idea of re-elaborating it through the insertion of free and improvised parts. Already at the time, there was a practice of improvising pieces to alternate with other written pieces. Tinctoris in the 'Liber de arte contrapuncti' describes the custom of Cantare super librum, i.e. the ability of performers to elaborate a counterpoint in their minds.
· Taking advantage of the vocal characteristics of the two instruments, the wide range of the cello and the two liturgical registers of the bandoneon (left hand and right hand), the music sounds as if there were three singers, placing it in a new instrumental timbral context.
· Presented are works by Mouton, Dufay, Agricola, Binchois, Palestrina and works by bandoneonist Daniele di Bonaventura.
· The booklet contains extensive liner notes by the artists.
· IN SPIRITUM is a project born from the friendship and collaboration of Federico Bracalente and Daniele di Bonaventura, with the idea of merging the sounds of their instruments, the cello and the bandoneon, into a single sound organism.
· The repertoire is chosen from three-voice polyphonic vocal literature, both sacred and profane, with the idea of re-elaborating it through the insertion of free and improvised parts. Already at the time, there was a practice of improvising pieces to alternate with other written pieces. Tinctoris in the 'Liber de arte contrapuncti' describes the custom of Cantare super librum, i.e. the ability of performers to elaborate a counterpoint in their minds.
· Taking advantage of the vocal characteristics of the two instruments, the wide range of the cello and the two liturgical registers of the bandoneon (left hand and right hand), the music sounds as if there were three singers, placing it in a new instrumental timbral context.
· Presented are works by Mouton, Dufay, Agricola, Binchois, Palestrina and works by bandoneonist Daniele di Bonaventura.
· The booklet contains extensive liner notes by the artists.
Detalhes / Referência
In Spiritum; Music for Cello and Bandoneon
Dufay: Ave maris stella (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Ghibellini: Tu dormi et amor veglia per mio danno (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Bonaventura: Sequentia No. 1
Dufay: Je languis en piteux martire (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Bonaventura: Tema del desiderio (Version for cello and bandoneon)
Agricola, A: Adieu m'amour No. 2 (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Bonaventura: Sequentia No. 2
Agricola, A: De tous biens plaine a 3 No. 2 (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Binchois: Adieu adieu mon joyeulx souveni (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Palestrina: Jesu, rex admirabilis (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Bonaventura: Corale (Version for cello and bandoneon)
Bonaventura: Sequentia No. 3
Mouton, J: Nesciens mater virgo virum (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Federico Bracalente (cello), Daniele di Bonaventura (bandoneon)
Dufay: Ave maris stella (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Ghibellini: Tu dormi et amor veglia per mio danno (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Bonaventura: Sequentia No. 1
Dufay: Je languis en piteux martire (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Bonaventura: Tema del desiderio (Version for cello and bandoneon)
Agricola, A: Adieu m'amour No. 2 (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Bonaventura: Sequentia No. 2
Agricola, A: De tous biens plaine a 3 No. 2 (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Binchois: Adieu adieu mon joyeulx souveni (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Palestrina: Jesu, rex admirabilis (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Bonaventura: Corale (Version for cello and bandoneon)
Bonaventura: Sequentia No. 3
Mouton, J: Nesciens mater virgo virum (Arr. D. Di Bonaventura and F. Bracalente for cello and bandoneon)
Federico Bracalente (cello), Daniele di Bonaventura (bandoneon)
Ficha Técnica
Tipo de Produto | CD |
Selo/Editora | |
Número de Catálogo/ISBN | 5028421963815 |
Procedência | |
Peso de item | |
Data gravação | 2021 |
Data de Lançamento | 2021 |