Handel: Oboe Concertos

Andrius Puskunigis (oboe), Klaipeda Chamber Orches

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O oboé era um instrumento caro a Händel, que delegava a ele papel sempre importante em suas obras para o palco lírico ou sinfônico. É natural, portanto, o aparecimento de um álbum dedicado a peças escritas para o instrumento. O CD, no entanto, é uma verdadeira lição a respeito do estilo barroco. Vincent Bernhardt, que além de músico é excelente pesquisador, voltou-se ao repertório de maneira original. Um exemplo: ele reescreveu o acompanhamento orquestral presente nas principais edições do Concerto grosso nº 3, questionando o original à luz de outras obras de Händel. Outro: auxiliado por Andrius Puskunigis, “inventou” dois concertos para oboé a partir de diferentes movimentos construídos sobre árias para castrato de óperas do autor. É uma prática, ele explica, condizente com o pasticcio barroco. E o resultado é dos mais interessantes. Puskunigis, Bernhardt e os músicos da Klaipeda Chamber Orchestra, formada por jovens músicos lituanos, carregam de energia suas interpretações. Somando a leitura que oferecem e o olhar criativo para o repertório, o disco passa longe de ser enciclopédico. Ao contrário, é um álbum vivo, rico em coloridos e que mostra como pode ser dinâmica a relação com a música do passado.

This album is devoted to Handel’s concertante music for solo oboe, of which only a few concertos have survived. He was particularly fond of the instrument and assigned many solos to it in his oratorios, operas, concerti grossi and sonatas. He is even reported to have said of his early oboe works: ‘I used to write like the D-v [Devil] in those days, but chiefly for the oboe, which was my favourite instrument.’

His some 20 concertos for a solo instrument are mainly for the organ and include just one violin concerto and three oboe concertos (HWV 301, 302a and 287). The latter, featured here, is the best known, as it also appears transcribed for other instruments.

Further concertos for oboe have been attributed to Handel by the musicologists Fritz Stein and Fulvio & Sandro Caldini: one in E flat major and two more, both presented here in world-premiere recordings, in C minor.

The 6 Concerti grossi, op.3, form the first printed collection of Handel’s orchestral compositions. Formerly known as the ‘oboe concertos’, the volume was published by John Walsh in 1734 – not necessarily on the composer’s own initiative – from a variety of pieces composed over a period of some 20 years. The orchestration in the Walsh edition is particularly unconvincing, with numerous octave doublings and a virtual absence of elements typical of the concertante style. Vincent Bernhardt has therefore proposed a new instrumentation, organised according to the principle of dialogue between groups that characterises the concertante language of this period. An improvised theorbo prelude precedes the work.

To extend Handel’s oboe repertoire the artists have fashioned two concertos, for oboe and oboe d’amore, out of eight selected movements that are essentially built on castrato arias from the operas, a practice in line with the pasticcios created in Handel’s day.

Detalhes / Referência

George Frideric Handel (1685-1759)

Concerto-pasticcio in C major
Oboe Concerto No. 3 in G minor, HWV 287
Oboe Concerto
Concerto Grosso Op. 3 No. 3 in G major, HWV314
Concerto á 5 in C minor
Concerto-pasticcio in D major

Andrius Puskunigis (oboe)
Vincent Bernhardt, harpsichord and conductor
Klaipeda Chamber Orchestra

Ficha Técnica

Tipo de ProdutoCD
Selo/Editora
Número de Catálogo/ISBN5028421960913
Procedência
Peso de item
Data gravação2022
Data de Lançamento2022