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Pedro I of Brazil
Minas Gerais Philharmonic Orchestra
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As celebrações pelo bicentenário da Independência têm chamado atenção a um aspecto normalmente pouco abordado da trajetória de d. Pedro I: seu trabalho como compositor. Ele foi alunos de dois dos mais importantes compositores de sua época, Marcos Portugal e Sigismund Neukomm. Escreveu cerca de vinte obras ainda hoje conhecidas – e acredita-se que o número possa ser bem maior. Em meio a essa produção, duas obras merecem destaque: Credo e Te Deum. E ambas foram gravadas para a coleção Música do Brasil, projeto do selo Naxos em parceria com o Ministério das Relações Exteriores brasileiro, no primeiro semestre deste ano. O registro contou com a Orquestra Filarmônica de Minas Gerais, um time especial de solistas e o Concentus Musicum, com regência do maestro Fabio Mechetti. O Te Deum não apenas revela o talento musical do imperador, mas também como ele foi fruto de sua época: a partitura, escrita para o batismo de seu primeiro filho, tem caráter bastante operístico, à medida em que o gênero ganhava força no país. Já o Credo é marcado por enormes lirismo e vivacidade, características que a orquestra mineira sabe recriar com desenvoltura, senso de estilo e verve.
This year marks 200 years since the proclamation of Brazil’s independence, by Dom Pedro I in September 1822. Developed in collaboration with the Brazilian Ministry of Foreign Affairs, The ‘Music of Brazil’ series presents around 100 orchestral, chamber, choral and vocal works from the 19th and 20th centuries will be recorded by the country’s top orchestras, ensemble and artists. Dom Pedro I was the first Emperor of Brazil, proclaiming its independence from Portugal in 1822. A gifted musician, Pedro I is one of only a few monarchs to have become known as a composer. A performance of his Abertura (‘Overture’) was organised in Paris in 1832 with some in the audience convinced that it had been composed by Rossini, while the Hino da Independência do Brasil (‘Hymn to the Independence of Brazil’) remains one of the country’s best-loved anthems. Operatic in character, the Te Deum celebrated the baptism of Pedro’s first son, and the joyous Credo is one of his most frequently performed works.
This year marks 200 years since the proclamation of Brazil’s independence, by Dom Pedro I in September 1822. Developed in collaboration with the Brazilian Ministry of Foreign Affairs, The ‘Music of Brazil’ series presents around 100 orchestral, chamber, choral and vocal works from the 19th and 20th centuries will be recorded by the country’s top orchestras, ensemble and artists. Dom Pedro I was the first Emperor of Brazil, proclaiming its independence from Portugal in 1822. A gifted musician, Pedro I is one of only a few monarchs to have become known as a composer. A performance of his Abertura (‘Overture’) was organised in Paris in 1832 with some in the audience convinced that it had been composed by Rossini, while the Hino da Independência do Brasil (‘Hymn to the Independence of Brazil’) remains one of the country’s best-loved anthems. Operatic in character, the Te Deum celebrated the baptism of Pedro’s first son, and the joyous Credo is one of his most frequently performed works.
Detalhes / Referência
Dom Pedro I: Credo do imperador
Carla Cottini (soprano), Luisa Francesconi (mezzo-soprano), Cleyton Pulzi (tenor), Licio Bruno (bass-baritone)
Coro Sinfônico Concentus Musicum, Minas Gerais Philharmonic Orchestra
Fabio Mechetti
Carla Cottini (soprano), Luisa Francesconi (mezzo-soprano), Cleyton Pulzi (tenor), Licio Bruno (bass-baritone)
Coro Sinfônico Concentus Musicum, Minas Gerais Philharmonic Orchestra
Fabio Mechetti
Ficha Técnica
Tipo de Produto | CD |
Selo/Editora | |
Número de Catálogo/ISBN | 0747313440474 |
Procedência | |
Peso de item | |
Data gravação | 2022 |
Data de Lançamento | 2022 |